The Beginning

19 augustus 2017 - West Lafayette, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Bij deze mijn eerste blog. Ik ga me van tevoren vast verontschuldigen, want waarschijnlijk is het: hoe langer ik hier zal zitten, hoe slechter mijn Nederlands zal zijn. Ook zal waarschijnlijk de hoeveelheids blogs afnemen.

Nu naar het echte verhaal. Maandagochtend vroeg werd ik gewekt om naar Schiphol te gaan. Ik had op dat moment alleen nog maar een boardingpas tot aan Dublin, waar ik zou overstappen naar Chicago. Gelukkig konden ze op Schiphol wel meteen een boardingpas voor mij uitprinten. Op de vlucht naar Dublin zit ik naast een alleraardigste (aan haar accent te horen Amsterdamse) mevrouw, die me door de eerste vlucht heeft geholpen met haar gepraat, want zoals de meeste van jullie wel zullen weten heb ik nog al last van vliegangst. Aangekomen op Dublin moest ik een sprintje trekken, aangezien ik een uur overstaptijd had. In die tijd moest ik al door de Amerikaanse douane,wat inhoud dat je dus wederom alle electrische apparaten uit je koffer moet halen en je schoenen weer uitmoet. Daarna loop je door naar een in mijn geval vrouw die je wat vragen stelt over wat je meeneemt het land in. Dit ging allemaal goed en ik mocht het land in. Na een snelwandeltocht over Dublin Airport kwam ik aan bij de gate, waar bleek dat het vliegtuig vertraging had en ik dus nog alle tijd had om naar de wc te gaan. In de vlucht naar Chicago kreeg ik erg veel eten (ook ijs:) ), dus dat was fantastisch. Aangekomen in Chicago moest ik wachten op de bus die mij naar West-Lafayette zou brengen. Achteraf had ik een bus eerder kunnen nemen, want toen ik aankwam stond er een grote bus met "We are Purdue" op de zijkant. Na twee uur wachten kwam mijn bus. Ik was op zoek naar wederom ene grote bus, maar het bleek dat ik mee mocht in een klein 10-persoons busje, met een buschauffeur die het normaal vond om op de snelweg af te slaan, zich te bedenken dat het niet de goede weg was en door de middenberm terug de snelweg op te gaan. Eenmaal aangekomen op de campus werd ik opgewacht door de exchange coördinator, die mij wat dekens gaf voor de eerste nacht en mij naar mijn kamer bracht.

Mijn kamer bestaat uit een walk-in closet (hij is heel groot met veel hangruimte, maar aangezien ik niets heb opgehangen kan ik er staan), een groot bureau, een bed en air conditioning die niet uitwilt (dit ga ik nog eens navragen bij de mensen die hier wonen, want het is heel erg koud op mijn kamer). Ik woon op een gang met 40 mensen en we hebben een mannen en vrouwen badkamer (3 wc's, 2 douces en 1 bad/douche). Er zou ergens in het gebouw een klein keukentje zijn, maar die heb ik nog niet gevonden.

Na een goede nachtrust ging ik dinsdag op avontuur. Ik heb (nog) niet overal internet en ik was zo slim om geen kaart mee te nemen. Om een kleine indicatie te geven van de grote van de campus, ik denk dat wageningen kleiner is dan de campus, en dan heb je nog een deel West-Lafayette dat geen campus is. Ik heb daardoor er ruim een uur over gedaan om ontbijt te vinden, waarna ik toen ik internet had maar opgezocht heb waar ik lunch kon krijgen. 's Avonds ben ik gaan eten met een andere exchange studente uit Nieuw-Zeeland.

Woensdag was de grote dag: ik zou alle andere exchange studenten aan het college of agriculture ontmoeten. Na wat informatie te hebben gekregen over algemene zaken gingen we voor een buffet naar de pizzahut, waar ik naast pizza gelukkig ook salade kon krijgen. Hierna gingen we door naar de Walmart zodat iedereen inkopen kon doen. Voor de mensen die niet weten wat de Walmart is, het is een grote winkel waar je alles kan krijgen, van kleren tot telefoons en van eten tot wasmachines. De winkel is enorm, dus de volgende keer wil ik een plattegrond om mijn spullen te kunnen vinden. Teruggekomen op de campus, was er een gratis chinees buffet, waar ik met een paar Ierse exchange studenten heb gegeten, waarna ik mee ben gegaan naar een aantal van hun vrienden.

Op donderdag had ik mijn verplichte check-in, waarin ze controleren of je daadwerkelijk bent gekomen en of je papieren kloppen. Hierna kregen we een komisch filmpje te zien over wat onze papieren inhouden en een aantal regels. Hierna mocht ik dan eindelijk mijn Purdue ID maken, waarmee ik gratis kan sporten, gratis met de bus kan en waar ik vanaf maandag mijn eten mee kan halen. 's Middags ontmoette ik mijn buddy, Lauren. Ze heeft me laten zien waar ik mijn lessen heb en eigenlijk de gehele campus. Na een lange wandeling hebben we nog een tijd bij een vriendin van haar gezeten, waarna ik weg moest voor een spellenavond met de graduates. De graduates zijn master studenten, pHd-ers en post-docs, waarmee ik in het lab ga werken (later meer hierover). We zijn naar het naastgelegen dorp Lafayette gereden, waar er een bar genaam Merlin's beard is. In deze bar betaal je 4 USD om de hele avond allerlei spellen te kunnen spelen. Zoals jullie wel van mij gewend zijn heb ik natuurlijk gewonnen, maar bovenal heb ik leuke mensen ontmoet.

Vrijdag was het dan eindelijk tijd om mijn studieadviseur te ontmoeten. Met haar heb ik gecontroleerd of ik klaar was voor al mijn vakken. De vakken die ik ga volgen zijn:

World food problems

Experimental cuisine (gegeven door mijn studieadviseur en de professor voor wie ik ga werken. Het is eigenlijk een soort kookklas)

The nexus of food (een vak dat dit jaar voor het eerst gegeven wordt in combinatie met verschillende andere universiteiten)

Physical chemical processes (een vak dat iedereen in het lab waar ik ga werken moet volgen)

Daarnaast ga ik zoals eerder gezegd nog een onderzoek doen in een lab. In dit lab werken meerdere bachelor, master en pHd-ers aan verschillende onderzoeken. Mijn onderzoek gaat zich focussen op suikerkristalstructuren (geen idee of dit een woord is). Het komt er op neer dat sommige kristalstructuren beter andere stoffen, zoals smaak, kunnen vasthouden, waardoor je dus minder suiker nodig hebt. Het is nog niet helemaal gespecificeerd, maar dat zal de komende week komen. Het leuke nieuws is dat ik aan het einde van de periode een publicatie op mijn naam heb staan!

Na met de professor van dit lab en een aantal graduate studenten gesproken te hebben, ben ik gaan lunchen met mijn studieadviseur en 2 graduate studenten bij een Indiaas restaurant. Dit was erg lekker. Vervolgens ben ik nog even bij een fair geweest georganiseerd voor eerstejaars studenten die gaan beginnen aan het college of Agriculture, waarna ik me gisteravond heb verdiept in alle informatie die ik de afgelopen dagen heb gekregen.

Vanochtend (ik schrijf dit zaterdagavond), ben ik met een aantal exchange studenten en buddies (iedere student heeft een buddy) naar de Indiana state fair in Indianapolis gegaan, wat hier blijkbaar heel groot is. Het is een soort kruising tussen een festival en een braderie. Er waren allemaal dieren die je kon bewonderen en ik heb het grootste varken van Amerika gezien. Helaas, konden we de koeien niet vinden. Na de dieren bekeken te hebben zijn we wat gaan eten. Mijn buddy was ziek, maar had me aangeraden om iets gefrituurds te proberen. Het was echter zo warm (het is al de hele week over de 30 graden Celsius) en weinig schaduw, dat ik me niet heel lekker voelde en me maar bij kip kebab te houden. Vervolgens zijn we nog een paar gebouwen in gegaan die wat vertelden over eten en boer zijn in Indiana. Er was ook een kermis, maar alle attracties waren erg duur de we zijn nergens in gegaan. Na drie uur rond geslenterd te hebben was onze groep er wel klaar mee en zijn we met een busje terug gereden.

Morgenmiddag ga ik met een Amerikaans meisje op SIMkaart jacht, zodat ik kan bellen (ik moet een afspraak maken voor een verplichte TBC test) en overal internet heb, wat betekend dat ik niet meer kan verdwalen. Voor de rest zal ik me klaar gaan maken op uni, want dat begint maandag al.

Het leven hier tot nu toe bevalt me wel, al ben ik 's avonds wel vaak moe (door het warme weer, vele lopen en constant engels praten) , waardoor ik 's avond nog niet echt afspreek met mensen. Ik denk dat dat wel snel veranderd. Vanaf maandag kan ik ook eindelijk normaal eten in de dining halls en hoef ik dus niet meer daarvoor te betalen. Ik ga komende week denk ik ook maar beginnen met sporten, al zat het erg druk zijn bij groepslessen doordat het gratis is. Het sportcentrum is hier trouwens enorm. Het heeft vier verdiepingen, met op elke verdieping fitness apparaten. Ook is er binnen een atletiekbaan, 4 sporthallen, een wedstrijdbad en een recreatiefbad, dus daar ga ik maar een goed gebruik van maken.

Ik weet nu even niet meer wat ik nog meer te vertellen heb, maar dan komt het wel in mijn volgende blog als ik ook mijn eerste lessen heb gehad.

Hoe is het verder met iedereen? Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar jullie verhalen:)

Kusjes,

Gianna

1. Marloes:
    20 augustus 2017
    Hoi Gianna, leuk om je eerste avonturen te lezen. Doet me erg aan mijn avontuur in de US denken. Je vakken lijken me super interessant, zou ik zelf ook wel willen volgen. Ik ga je avonturen zeker volgen. Heel veel plezier en succes maandag! X Marloes
  2. Jackie Hensels:
    Hallo Gianna,
    Wat leuk om je eerste blog te lezen en dat het goed met je gaat.
    Heb afgelopen week vaak aan je gedacht.
    Ik weet nu al dat ik zal uitkijken naar je verhalen over je belevenissen in de States.
    Heel veel succes met je studie.
    Liefs, Jackie
  3. Huub Hensels:
    Hallo Gianna,

Fijn dat jij goed bent aan gekomen in de V.S.. Jij hebt jou blog mooi geschreven . Zoals jij het beschrijft lijkt het mij erg leuk. Zowel het verblijf als de studie. Hier gaat alles gewoon zijn gangetje . Niks spannends. Geniet maar van jou avontuur. Door jou blog kunnen wij mee genieten. Succes maandag.
    Groetjes Huub.